Till umu.se

Beställning av ny webbplats

Så här går du tillväga när du vill skapa en ny Umu-webbplats.

Vilken typ av webbplats behöver du?

Inom Umeå universitet arbetar vi med fyra olika varianter av webbplatser. 

  1. Nya enheter inom Umu ska ha en Infoglue-sajt, med en egen subdomän på formen YYY.umu.se
     
  2. Enhetsliknande eller virtuella organisationer, främst forskargrupper och olika former av projekt, tilldelas vanligen en webbadress på formen org.umu.se/YYY Även denna typ av sajt ligger i Infoglue.
     
  3. För dig som behöver en blogg, eller en annan mer flödesorienterad sajt, passar det bäst med en Umu-anpassad webb i Wordpress. För dessa används adresser av typen blogg.umu.se/YYY
     
  4. Om ingen ovanstående varianter passar för ditt ändamål är det möjligt att beställa en skräddarsydd Wordpress-sajt, med adress YYY.umu.se
    För den här typen av webbplatser betalar sajtägaren för design,  utvecklingsarbete och drift.

Så här gör du

Lägg en beställning via www.servicedesk.its.umu.se
Namnge ärendet "Beställning av ny webb” och berätta så utförligt du kan om vilken typ av webb du behöver. Ange också vilket namn och vilken webbadress du vill ha, samt när du vill att den nya webbplatsen ska vara igång.

Bra att veta

I normalfallet är det kostnadsfritt att ha en webbplats inom Umeå universitets webbförvaltning. Som sajtägare ansvarar du själv för all innehållsproduktion. Behöver du hjälp och råd kring innehållet är du alltid välkommen att kontakta Kommunikationsenheten.

Räkna med att det tar cirka fyra veckor från det att du gör en beställning till att den nya webbplatsen är publicerad.

Alla beställningar av nya webbplatser hanteras i första hand av Kommunikationsenheten. Det tekniska arbetet svarar ITS för. Nya subdomäner (www.YYY.umu.se) ska godkännas av IT-enheten.


Sidansvarig: Anna Svanbeck

Utskriftsversion

Relaterad information

Domännamnspolicy

Frågor?

Kontakta Servicedesk om du har frågor

Servicedesk